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Auteur Sujet: Repas de Noël franco-iranien  (Lu 9963 fois)

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Hors ligne lilidjân

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Re : Repas de Noël franco-iranien
« Réponse #75 le: novembre 26, 2010, 09:20:02 pm »
Les dindes de Thanksgiving sont monstrueuses! ça me fait penser à Mr Bean et son sketch!  :lol:
Le visage, c'est notre identité. Autrement dit: faisons face!

Hors ligne Florinda

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Re : Repas de Noël franco-iranien
« Réponse #76 le: novembre 27, 2010, 09:34:31 am »
 :mdr: moi aussi.
Les dindes de Thanksgiving sont au format US : XXL !!!

Hors ligne Parvaneh

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Re : Repas de Noël franco-iranien
« Réponse #77 le: novembre 25, 2011, 05:11:33 pm »
C'est toujours valable  ;)

Toutes les idées sont les bienvenues  :)


APPERITIF
- Caviar si possible
- Pom Royale - Pomegranate Champagne Cocktail
Ingrédients : 1/2 part Pomegranate juice, French Champagne, Orange

- Canapé doré : Hors d'oeuvre au caviar aux flocons d'or gastronomique



ENTREES : si vous pouvez m'adier, ça serait super, car là, je n'ai pas d'idées


PLATS :

VIANDE :
La dinde traditionnelle au barbecue par exemple avec du zereshk polo bien présenté comme ci-dessous

ou un DJOUDJEH KABAB







POISSON :
Kabab-e Ozunborun (saumon grillé) toujours avec le zereshk polo


Plateau de fromages + pains iraniens et français


DESSERTS
- Pourquoi ne pas faire comme en Provence, les 13 desserts :
nougats (gaz), mais aussi du nougat noir, différentes sortes de shirinis, fruits comme anaar, noix, noisettes, etc ....
"Affirmons notre fierté d'être Français (et je rajouterais Iraniens), car on ne bâtit rien sur l'auto-dénigrement"

Hors ligne Azadeh

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Re : Repas de Noël franco-iranien
« Réponse #78 le: novembre 26, 2011, 01:02:18 pm »
Du nougat noir en desser ? Je n'ai jamais mangé du nougat noir, ça s'achète où ?  :grat:
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Hors ligne Parvaneh

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Re : Repas de Noël franco-iranien
« Réponse #79 le: novembre 26, 2011, 01:34:24 pm »
Il y en a chaque annee, et surtout en cette periode de l'annee dans les supermarches.
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Hors ligne Katoune

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Re : Repas de Noël franco-iranien
« Réponse #80 le: novembre 27, 2011, 09:15:07 pm »
Le zerechk polo sur la photo est tellement génial que je ne serais jamais à la hauteur pour ce Noël ci ,
alors je passe :mdr:


J'attends de manger le dastpokht d'une vraie cuisinière irouni qui soit khebré kar et pas débutante...
Mon polo paz ne fera jamais ça.

Ceci dit ça fait rêver grave :miam: :love:

Hors ligne Azadeh

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Re : Repas de Noël franco-iranien
« Réponse #81 le: novembre 28, 2011, 10:56:47 am »
Miam quelle bûche  :faim:
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Re : Repas de Noël franco-iranien
« Réponse #82 le: novembre 28, 2011, 11:22:37 am »
J'ai faim.
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Hors ligne dara

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Re : Repas de Noël franco-iranien
« Réponse #83 le: décembre 02, 2011, 11:56:27 am »
46€, soit... 301 francs !!  :ouch:
y'a 10 ans c'était une grosse somme

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Re : Repas de Noël franco-iranien
« Réponse #84 le: décembre 02, 2011, 10:07:15 pm »
 :whistle: Encore aujourd'hui alors que les invités en laisseront sur leur assiette!
"Oh, ma syngué sabour, j'ai tant de choses à te dire encore..." Atiq RAHIMI

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Re : Repas de Noël franco-iranien
« Réponse #85 le: décembre 03, 2011, 08:02:45 am »
Eh oui, il y a 10 ans, c'était bien différent  :neutre:

Il faurdait laisser les invités choisir la quantité de nourriture qu'ils désirent. En principe, on est sûre qu'ils ne gaspilleront rien.
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Re : Repas de Noël franco-iranien
« Réponse #86 le: décembre 07, 2011, 01:09:18 pm »
les gens ont tendance en général à voir les yeux plus gros que le ventre

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Re : Repas de Noël franco-iranien
« Réponse #87 le: décembre 07, 2015, 09:31:19 am »
Cucumber and feta bites with dill and pomegranate



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Re : Repas de Noël franco-iranien
« Réponse #88 le: décembre 10, 2016, 07:54:03 pm »
The Wall Street Journal  du 8 décembre 2016

By LOUISA SHAFIA


Persian Recipes That Deliver Classic Christmas Flavors

Sumptuous and full of warming spice, these Persian recipes hit all the right notes for a festive holiday meal




IN MY CHILDHOOD home, we did holidays our own way. On the same table you might encounter a pan of potato latkes sizzling in fat, a bowl of fluffy Persian rice and a tin of butter cookies topped with winking crystals of red and green sugar. Between my Ashkenazi Jewish mother, Iranian Muslim father and German Catholic babysitter (who was more like a grandmother), we drew on a lively mix of cooking traditions.

Now, with a family of my own, I’m mixing up a new blend of holiday rituals. On Christmas morning, we’ll toast and butter panettone, the sweet, yeasty bread dotted with candied fruit that is my Italian-American husband’s seasonal favorite. And for dinner I’ll cook a Persian feast. To start, there will be sambuseh, flaky pastry filled with lentils, potatoes and rose petals, and scattered with nigella seeds. For the main course we’ll have khoresh-e kadu, a rich, cinnamon-scented stew of seared lamb and tender chunks of pumpkin in a lemony tomato sauce. Where there is Persian stew there must be Persian rice, and we’ll have shirin polo—“sweet” rice—a celebratory dish resplendent with almonds, pistachios, carrots, orange zest, cardamom and saffron.

While these Middle Eastern dishes might seem like a surprising choice for Christmas, they taste comfortingly familiar at this time of year. After all, many of the spices, fruits and nuts that give warmth and color to festive foods came into Europe from the Middle East.

Think of the quintessential British holiday meal: a roast goose with plum pudding, the dinner eaten by Bob Cratchit and his family in Dickens’s “A Christmas Carol.” The goose, stuffed with apples and prunes and served with currant jelly, owes a clear debt to an age-old hallmark of Persian cuisine: slow-cooking fatty meat with fruit. The plum pudding—filled with raisins, dates, candied orange and nuts; spiced with cinnamon, nutmeg and cloves—is a cornucopia of Silk Road ingredients. In medieval Europe, Christmas was an occasion to splurge on such luxuries from faraway lands, and many now-classic holiday dishes came into rotation during that period. Hopping south to Italy, even the panettone, with its constellation of dried fruits, has origins in the east, where Arabs developed the technique of candying citrus.

One could keep digging through layers of history, but what’s clear is that the world is small, and the mingling of culinary traditions certainly did not begin with my family.

Still, I did have the benefit of growing up with a father who coddled and cooed over his buttery, saffron-scented Persian rice in preparation for any celebratory meal, and I took away a few tips. For this shirin polo, the ideal texture is fluffy and light. I soak the rice in cold water and rinse off the extra starch before cooking, and I place a towel under the lid of the rice pot to catch condensation—keys to achieving a delicate, tender texture. When working with saffron, I make the most of the flavor and color by grinding it with a little salt or sugar until it forms a powder; you can use your fingertips or the end of a wooden spoon against the inside of a glass. Then add a tablespoon of warm water, swirl gently and let it steep in a warm place until it’s time to add it to the rice.

The khoresh-e kadu is thick, meant to be eaten with a fork over a dish of the rice. If there’s one thing I’ve learned, it’s that a stew made the day of the meal won’t have nearly the same depth as one given more time for its flavors to develop. I’ll make mine the day before and let it rest in the refrigerator overnight, then slowly warm it up over the course of a few hours before serving. The cinnamon and pumpkin will fill up the house with their aromas, and then I’ll know Christmas has really arrived.


http://www.wsj.com/articles/persian-recipes-that-deliver-classic-christmas-flavors-1481214807
"Affirmons notre fierté d'être Français (et je rajouterais Iraniens), car on ne bâtit rien sur l'auto-dénigrement"